ΔΥΣΛΕΞΙΑ (Μέρος Ι)
ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΓΙΑ 0-18 ΕΤΩΝ
Σχετικά με τη δυσλεξία
Η δυσλεξία είναι μια φυσική παραλλαγή στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τη γλώσσα. Είναι ένας τύπος νευροποικιλομορφίας.
Αυτή η παραλλαγή σημαίνει ότι τα παιδιά με δυσλεξία έχουν σοβαρές δυσκολίες με την ανάγνωση και την ορθογραφία, ακόμη και όταν είχαν ευκαιρίες να μάθουν και προσπάθησαν πολύ να μάθουν.
Τα παιδιά με δυσλεξία μπορεί επίσης να έχουν δυσκολίες με τις οργανωτικές δεξιότητες, τη μνήμη ή τον σωματικό συντονισμό. Η δυσλεξία είναι μια δια βίου πάθηση.
Η δυσλεξία είναι ένας τύπος μαθησιακής δυσκολίας – δηλαδή μια συγκεκριμένη, σοβαρή και συνεχής δυσκολία σε έναν συγκεκριμένο τομέα μάθησης. Μερικές φορές ονομάζεται επίσης ειδική μαθησιακή διαταραχή ή συγκεκριμένη μαθησιακή διαφορά.
Σημάδια δυσλεξίας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας
Μπορεί να υπάρχουν πρώιμα σημάδια δυσλεξίας πριν τα παιδιά ξεκινήσουν το σχολείο. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορεί να έχουν δυσλεξία εάν:
• αργούν να αναπτύξουν τον προφορικό λόγο
• μην προφέρετε λέξεις όπως θα περιμένατε για την ηλικία τους
• δεν μπορούν να παίξουν με ήχους στις λέξεις
• δυσκολεύονται να μάθουν παιδικές ρίμες
• δυσκολεύονται να επαναλάβουν μεγάλες λέξεις και προτάσεις
• δυσκολεύονται να μάθουν ακολουθίες – για παράδειγμα, αριθμούς ή τις ημέρες της εβδομάδας
• δεν είναι σίγουρα για τη διαφορά μεταξύ γραμμάτων και αριθμών
• αργούν να συνδέσουν γράμματα και τους ήχους τους.
Τα σημάδια της δυσλεξίας εμφανίζονται συχνά στα πρώτα 2 χρόνια του σχολείου ή όταν τα παιδιά αρχίζουν να μαθαίνουν να διαβάζουν.
Σημάδια δυσλεξίας σε παιδιά σχολικής ηλικίας
Μπορεί να είναι ευκολότερο να παρατηρήσετε σημάδια δυσλεξίας όταν τα παιδιά ξεκινήσουν το σχολείο και δουλέψουν πιο επίσημα στις δεξιότητες γραμματισμού.
Ανάγνωση και ορθογραφία
Τα παιδιά σχολικής ηλικίας μπορεί να έχουν δυσλεξία εάν:
• έχουν μεγαλύτερη δυσκολία στην ανάγνωση και την ορθογραφία από ό,τι θα περίμενες για την ηλικία τους
• προσπαθούν να μαντέψουν και να απομνημονεύσουν λέξεις αντί να ακούν τις λέξεις
• κατά την ανάγνωση
• αγωνίζονται να θυμούνται λέξεις ακόμα και όταν έχουν διαβάσει ή/και γράψει τις λέξεις πολλές φορές
• δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν μεμονωμένους ήχους σε λέξεις – για παράδειγμα, έχουν πρόβλημα να αναγνωρίσουν τον πρώτο ήχο στη λέξη «κάθομαι» ή τον μεσαίο ήχο στο «πόδι»
• δυσκολεύονται να ηχήσουν λέξεις – για παράδειγμα, δυσκολεύονται να ηχήσουν τη λέξη «γάτα»
• δυσκολεύονται να συνδυάσουν ήχους για να φτιάξουν λέξεις
Κατανόηση, μνήμη και άλλες δεξιότητες
Τα παιδιά σχολικής ηλικίας μπορεί να έχουν δυσλεξία εάν:
• δεν μπορούν να ακολουθήσουν οδηγίες, παιχνίδια ή ρουτίνες με πολλά βήματα
• δυσκολεύονται να κατανοήσουν οδηγίες – για παράδειγμα, μπερδεύονται μεταξύ πάνω και κάτω, κάτω και πάνω και αριστερά και δεξιά
• δυσκολεύονται να μάθουν πίνακες χρόνων
• δυσκολεύονται να δώσουν προσοχή, να καθίσουν ακίνητοι και να ακούσουν ιστορίες
• φαίνονται ανοργάνωτοι και ξεχασιάρηδες.
Σημάδια δυσλεξίας σε προ έφηβους και εφήβους
Τα περισσότερα παιδιά με δυσλεξία διαγιγνώσκονται στην παιδική ηλικία, αλλά μερικά παιδιά δεν διαγιγνώσκονται μέχρι την εφηβεία.
Ανάγνωση και ορθογραφία
Οι προέφηβοι και οι έφηβοι μπορεί να έχουν δυσλεξία εάν:
• Αποφεύγουν να διαβάσουν ή δεν θέλουν να διαβάσουν
• παίρνουν λάθος πολλές λέξεις όταν διαβάζουν δυνατά – για παράδειγμα, τραυλίζουν ή παλεύουν με σύντομες, κοινές λέξεις και έχουν πρόβλημα με μεγαλύτερες λέξεις
• δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν μεμονωμένους ήχους μέσα στις λέξεις
• ανάγνωση χωρίς ταχύτητα, ευχέρεια, ρυθμό ή αλλαγές στον τόνο
• προτιμούν να ακούν τους άλλους να διαβάζουν δυνατά
• έχουν κακές ορθογραφικές δεξιότητες, τις οποίες μπορεί να συγκαλύψουν με ακατάστατο χειρόγραφο.
Λεξιλόγιο και γραφή
Οι προέφηβοι και οι έφηβοι μπορεί να έχουν δυσλεξία εάν:
• έχουν φτωχό λεξιλόγιο όταν γράφουν
• δυσκολεύονται να σχεδιάσουν και να γράψουν δοκίμια ή αναφορές.
Γενική συμπεριφορά και ευεξία
Οι προέφηβοι και οι έφηβοι με δυσλεξία μπορεί επίσης:
• αποφεύγουν συγκεκριμένα θέματα, εργασίες ή δεξιότητες
• φαίνονται απογοητευμένοι ή θυμωμένοι
• συμπεριφέρονται με προκλητικούς τρόπους στο σχολείο ή στο σπίτι
• έχουν άγχος
• έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και βλέπουν τον εαυτό τους ως «ανόητο» ή «διαφορετικό» σε σύγκριση με φίλους ή συνομηλίκους
Εάν πιστεύετε ότι το παιδί σας μπορεί να έχει μαθησιακή δυσκολία, είναι σημαντικό να το ελέγξετε όσο το δυνατόν νωρίτερα. Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, μπορούν να γίνουν αρκετά καλά στο να καλύπτουν προβλήματα με τη μάθηση.